DE LERAAR TEGENSPREKEN???……….ÉCHT NIET!!!!!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • Email
  • RSS

Nina kwam gister thuis van school en was BOOS!!!
Nu is ze in deze periode wel vaker boos (en dan meestal op mij ;-) ), “iets met puberteit”, maar gister was ze, zelfs in mijn ogen, écht terecht boos!!!

Begin Januari moest ze een spreekbeurt van 3 minuten houden over een zelf gekozen onderwerp en daarbij moest ze ook een werkstuk over datzelfde onderwerp inleveren.
Nina koos voor het onderwerp “Serious Request” wat, denk ik, voor jullie geen uitleg nodig heeft, maar hier in Duitsland is dit fenomeen totaal onbekend.
Dussss……… ik vond dat al erg goed bedacht van haar.

Wij hebben al, sinds het 10 jaar geleden begon, de traditie dat wij Serious Request de hele week volgen én zodra dit mogelijk was, volgden we het ook de hele dag op t.v.
In die week net voor kerst geeft dat een heel bijzonder sfeertje………………… ik denk dat de meesten van jullie wel snappen wat ik bedoel.
Vooral Nina vindt het glazen huis en de dj-s die daar inzitten heel erg leuk en ze leeft altijd enorm mee met alles wat daar gebeurt en vindt het prachtig als ze weer zo´n vreselijk sapje voorgeschoteld krijgen.

Twee weken voor de spreekbeurt is ze begonnen met de voorbereiding en heeft er écht behoorlijk wat werk van gemaakt met een powerpoint presentatie erbij en het zag er in mijn ogen erg mooi uit…………………. maar ja, ik ben als moeder misschien lichtelijk bevooroordeeld.
Omdat het maar 3 minuten mocht duren, heb ik haar een beetje geholpen om de belangrijkste punten uit te zoeken en een dag van tevoren heeft ze een paar keer haar spreekbeurt voor mij gehouden en ik vond het erg goed!!!!
Ze was écht enorm zenuwachtig en gelukkig mocht ze een spiekbriefje gebruiken met trefwoorden, dus dat zou helemaal goedkomen………….. en inderdaad, zij vond dat het hartstikke goed was gegaan.
Het schriftelijke gedeelte heeft ze helemaal zelf in elkaar gezet en omdat ze op school geen instructies had gekregen over hoe het er verder uit moest zien hebben we gewoon alle informatie uit de spreekbeurt gebruikt, niet meer en niet minder.

En toen kwam ze gister dus thuis…………………….. boos!!!!!!

Ze had de cijfers binnen en een 4 voor het schriftelijk gedeelte en een 2- voor de spreekbeurt gekregen.
Nu moet ik misschien even uitleggen, dat de cijfers in Duitsland van 1 tot 6 gaan.
1 is een 10 en een 4 een 6 is en 5 en 6 zijn een onvoldoende.

De lerares had niet echt aangegeven waarom ze nou een 4 voor het werkstuk had gekregen.
Nina had boven de foto´s met pen (ipv met de computer) “Bilder” geschreven en ze had een aantal keren het woordje “ES” gebruikt, maar kreeg geen uitleg wat ze dan wél had moeten schrijven…………………. wazig!!!!
Dat was inderdaad ook het enige dat ik kon vinden aan “aantekeningen” van de lerares.
De 2- was, omdat ze was vergeten te vertellen dat het om een radiozender ging……… dit door de zenuwen, want het stond dus wel in haar werkstuk.

Ik zei nog dat ik een 2- (is dan een 7,5)  toch SUPERGOED!!!! is, maar daar wilde ze niks van weten, want het had ook gewoon een 2 kunnen zijn, maar ja, als je boos bent is NIKS goed hè……

Ik vroeg haar waarom ze niet naar Frau M. was gegaan voor uitleg over het waarom en dat ze van mij best mocht aangeven dat ze het niet eens is met een 4, vooral omdat ze er écht heel erg haar best op heeft gedaan.
Plusssss, dat ze dan ook wéét wát ze dan fout heeft gedaan, want hier leert ze dus ook nog eens niks van hè!!!!
“Dat doe ik dus écht niet!!!!” zegt Nina, want wat blijkt……………….. Frau M. houdt niet zo van tegenspraak of commentaar en ze durft dus écht niks tegen haar te zeggen.
Zorgelijk…………………
En dáár gaan mij dus de nekharen van overeind staan, dat dát dus zo is……………. dat de kinderen niet eens naar een leraar DURVEN te gaan om iets te vragen of hun mening te geven, omdat dat niet geaccepteerd wordt.

Helaas komt het op de scholen van onze kids regelmatig voor dat de leraren nogal van “de oude stempel” zijn en tegenspraak van de leerlingen niet pikken en daar kan ik erg slecht tegen.
Kijk, natuurlijk hoeven ze geen grote mond te hebben, maar als ze een bepaalde mening hebben, terecht of onterecht vind ik, dat ze die best mogen uitten tegen de leraar……………… toch?????
Gelukkig zijn er ook heus wel leraren die wél modern zijn en die wel op een goede manier met de kids omgaan, maar er zijn er toch ook wel een groot aantal die daar dus slecht mee omgaan.
Ik ben absoluut niet zo´n moeder die overal bovenop zit wat er op school gebeurt en dan bij ieder wissewasje op school staat.
Ook ben ik van mening dat de problemen die er op school zijn in eerste instantie door de kids zelf opgelost moeten worden, daar leren ze ook alleen maar van.
Ik kijk dat dan een poosje aan en als het in mijn ogen uit de hand dreigt te lopen, kan ik ALTIJD nog ingrijpen, maar dán hebben ze aan mij ook een verkeerde hoor………………….. en een “Holländerin met een grote bek”, dat vinden ze hier niet grappig, want die zijn nét wat té mondig!!!………….. die ervaring heb ik dan (helaas) wél weer hahahaha.

Maar goed, ik mag me er van Nina niet mee bemoeien en dat doe ik dan natuurlijk ook niet.
En ik snap haar ook écht wel, ze wil geen “gedoe” hebben, maar ik hoop eerlijk gezegd dat ze wél de stap zet om met Frau M. te gaan praten, want wat kan er nou gebeuren?!
Ik heb haar nog wel aangegeven dat, als ze niet met die lerares wil gaan praten, dat ze natuurlijk altijd met haar klasselerares deze kwestie kan bespreken.
Zij is namelijk wél héél erg leuk is én neemt de kinderen wél serieus als ze wat hebben.
Ik vind het ook belangrijk dat ze erachter komt wát ze eventueel niet goed gedaan heeft, die 4 kan me eigenlijk helemaal niks schelen.

Vanmorgen wist ze nog niet wat ze gaat doen, maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat ze het erbij laat zitten.
Dat zou heel erg jammer zijn…………….. maar ik snap wel ;-)

Voor mij heeft ze gewoon een hele dikke VOLDOENDE gehaald maar ja…………….. “daar schiet ik niks mee op mam!!!”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>