Motorrad anmelden….. Appeltje, Eitje toch!!!!!!!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • Email
  • RSS

Yeah!!!! ….Onze Arjen is geslaagd voor zijn Rijbewijs A1 en mag dus vanaf nu op een 125 cc motor rijden, hoe cool is dat dan!!!

Omdat hij zo langzamerhand tegen de 2 meter lang is, moest er natuurlijk wel een motor komen waar ie ook nog een beetje leuk op past, want het moet natuurlijk ook nog wel wat lijken he.
En dus was hij al een tijdje online op zoek en kwam uit op een Yamaha YZF, cool ding!

Heel toevallig had ik het er een keer met mijn baas over, dat Arjen op zoek was naar een 125-er motor.
Aangezien hij zelf fervent motorfreak/-rijder is (Benelli, Ducati, Triumph) en volgens eigen zeggen “Benzin im Blut” heeft vroeg ik hem of hij eens zijn ogen en oren open wilde houden voor een 125-er.
O, zegt ie, ik heb zelf nog een 125-er Honda MX in de garage staan die een beetje werkloos staat te wezen, dus als Arjen daar belang bij heeft moest ie hem maar eens komen bekijken en testen ……
Had ie 3 jaar geleden gekocht, maar nooit aangemeld, omdat ie gewoon voor de “leuk” was, beetje op rondcrossen in de bossen en landerijen.

Hmmm, tja, hij had natuurlijk zijn zinnen op zo´n coole Yamaha gezet en eigenlijk totaal niet op een Enduro, waar ook nog eens alles afgebouwd was, soort van “naked bike” zeg maar hahahaha, maar omdat ie toch wel nieuwschierig was en ook graag wilde rijden zijn we op een avond naar mijn baas gereden.
Bij de eerste blik zag ik al dat het hem behoorlijk meeviel wat ie zag en toen ook nog de motor aangezet werd riep ie meteen “wow” gevolgd door  een hele grote grijns en goedkeurend knikje, daarna de proefrit en hij was verkocht.
Later zei hij dat ie dacht dat zo´n motor als een naaimachine klonk, maar dit was toch wel een “lekker geluidje”…………. tja vond ik eigenlijk ook wel ;-)

Nu klinkt het misschien alsof ik er verstand van heb, maar écht, behalve dat ik ooit in een ver verleden mijn motorrijbewijs heb gehaald en zelfs wel wat km´s gereden heb, heb ik géén idee!!!…………. maar ik vrees dat daar snel verandering in gaat komen ;-)
Omdat vader helaas niet altijd thuis is om te helpen bij problemen, zal ik me misschien ook hierin moeten gaan verdiepen, maar goed, da´s voor later zorg.

Nu de motor gekocht was, moest ie nog wel even kompleet opgebouwd worden en door
de TÜV (APK), want die was verlopen, maar dat ging mijn baas allemaal nog regelen.
Dan konden we maandag de motor gaan aanmelden bij de Zulassungsstelle van het Landkreis en dan was Arjen eindelijk vrij om te gaan en te staan waar hij wil, heerlijk!!!!

Dus wij afgelopen maandag eerst naar kantoor om alle papieren op te halen bij mijn baas, die alles netjes bij elkaar in een archiefmap had zitten…… ja, laat dat maar aan mijn baas over, die heeft zijn zaakjes wel voor elkaar.
Dus wij saampjes op weg naar Aschendorf en alvast een kenteken bedacht, Arjen´s initialen en het cijfer 42……… omdat dat een cijfer is die altijd kan (!!??).
Wat hadden we nodig voor de aanmelding?
Het EVB-Nummer voor de verzekering, de Fahrzeugbrief/Betriebserlaubnis, TÜV-Bericht, ID-bewijs van de Fahrzeughalter, in dit geval dus mijzelf en dat was het.

Een nummertje getrokken en och, er waren maar 7 wachtenden voor ons.
3 kwartier later waren we aan de beurt en daar gingen we…….
Alles aan de beste man afgeven en ja hoor, wat bleek, probleem!!! ………… de Betriebserlaubnis bleek een kopie.

Omdat de motor voor het laatst in Osnabrück aangemeld is geweest, belde de man nog naar het Landkreis daar en zij hadden idd nog een kopie van de Betriebserlaubnis, maar ja………. we moesten het origineel hebben.
Nu had ik écht Alle mogelijke papieren bij me, van oude TÜV berichten, afgemeld Fahrzeugsschein tot reparaturrekeningen die op naam stonden van de eerste eigenaar, maar nee hoor, daar konden ze niks mee.
Omdat mijn baas telefonisch niet bereikbaar was grrrrrrrrrrrrr zijn we onverrichte zaken maar weer naar kantoor gereden en we waren op zijn zachtst gezegd………… BOOS!!!
Het zal bij de familie O. toch ook eens zonder problemen in 1x goed gaan, want dit was dus écht niet de eerste keer dat iets dat zo simpel lijkt, toch niet zo eenvoudig is.

Mijn baas ging dinsdags op vakantie en heeft uiteindelijk nog alles in het werk gesteld om de benodigde documenten voor mekaar te krijgen en dan moest ik de rest nog maar even gaan regelen, anders zou het gewoon 2 weken later worden voordat de motor aangemeld zou worden en dat kon je die jongen natuurlijk niet aandoen………….. hij was al zo teleurgesteld!!!
Godzijdank heb ik ook vakantie, maar ik kan me toch wel iets leukers bedenken om mijn vakantiedagen mee door te brengen hoor………..
Hij moest de origniele papieren of/en  koopovereenkomst (Kaufvertrag) regelen van degene waarvan hij hem 3 jaar geleden gekocht had en tja, vind zo iemand dan maar eens als ie niet in het telefoonboek staat.
Uiteindelijk na lang zoeken en bellen is dat hem toch gelukt en diegene had natuurlijk geen originele papieren meer dus alleen een kaufvertrag laten tekenen.
Met dit kaufvertrag had ik eigenlijk naar Osnabrück(!!!) moeten gaan voor een “Unbedenklichkeitsbescheinigung”, oftewel een bewijs dat de motor niet gestolen is en dat de originele papieren verloren zijn.
Gelukkig streken ze in Aschendorf over hun hart en konden zij deze verklaring afgeven en kon ik deze woensdagmorgen ophalen, pfffff, opluchting hoor.

Met deze bescheinigung moest ik dan naar de TÜV om en nieuwe Betriebserlaubnis te krijgen, dus eerst maar eens naar Papenburg gebeld of ik dan zó met alle documenten langs kon komen die ik in bezit had of dat ze de motor, die afgelopen vrijdag net gekeurd was, ook nog moesten zien….
Hm, nou, dat wist ie niet hoor en ik moest dan maar kontakt opnemen met diegene die hem “geprüft” had….. lekker behulpzaam.
Ik de garage (vriend van mijn baas) gebeld waar de motor de TÜV gekregen had en tja, de “Prüfer” was op vakantie en kwam pas over 2 weken terug…… “Nee toch!!!!”.
Hij raadde mij aan met de TÜV in Meppen te bellen en daar het verhaal te doen, maar ook daar had ik een slecht gevoel bij, maar wat denk je…………….. “Ja hoor, kom nu meteen maar langs met uw papieren en dan maken we dat voor mekaar”, och wat was ik blij, dat kun je je gewoon niet voorstellen!!!!!

Om 2 uur was ik daar en een half uurtje later stond ik weer buiten met het begeerde papiertje, dus op naar de Zulassungsstelle!!!!!!
Zijn ze dicht op woensdagmiddag ………… je gelooft het toch niet!!!!!!

Dusssssss, Arjen en ik op donderdagmorgen naar de Zulassungsstelle in Meppen, dit omdat dit dichterbij was om later de motor op te halen.
Tip: Je kunt beter naar Aschendorf gaan, daar is het over het algemeen altijd rustiger.
Het was er nogal druk en we trokken nummertje 761 terwijl nummer 715 net aan de beurt was.
Boah, 46 wachtenden voor ons, niet normaal toch!!!!, maar goed, we weten dat het lang kan duren en we besloten samen heel Zennnnnnn, rustig te gaan zitten en af te wachten.
Ondanks dat je wel weet dat er nu toch niks meer mis kan gaan, ga je ondertussen toch nog allerlei scenario´s bijlangs……….. pfffffff.
Er zat een oudere vrouw (eind 70) tegenover ons en die was bij 720 aan de beurt……… ze loopt bij ons langs en drukt Arjen een ticket in zijn handen zonder ons aan te kijken, helemaal niks…………. is dat nummertje 721!!!!!
Zouden we dan toch nog geluk hebben?
En ja hoor, een kwartier later waren we aan de beurt en …….. een half uur later stonden we met het kenteken in onze hand buiten en konden we eindelijk de motor gaan ophalen.

We zijn nu 3 dagen en dik 500 km verder en Arjen geniet met volle teugen van zijn vrijheid als motorrijder.

En ik………….. ik ga nu maar eens van mijn laaste vakantiedagen genieten!!!!!!